سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کود ورمی کمپوست پسته

ارسال شده توسط آدلی ورمی کمپوست آرتا در 94/8/22:: 10:14 عصر

آماده سازی زمین پسته  سیستم کاشت، کشت نهال پسته

   پس از تهیه نمونه های آب و خاک، در صورتی‍که نتیجه برای باغ مثبت باشد پروفیل‍هایی به عمق حداکثر 2 متر برای شناسائی کامل خاک و در صورت امکان طبقه بندی آن حفر می ‍شود. برای شروع کار در صورتی‍که لایه سطحی خاک (قبل و یا بعد از تسطیح) خیلی شور باشد، لازم است لایه نازکی از سطح خاک را که در محل تجمع املاح است کنار زده و خاک‍های جمع شده را از مزرعه خارج نمود. در صورتی‍‍‍که پروفیل و نمونه برداری نشان داد که بافت خاک کاملاً شنی بوده و یا تا عمق 2 متری دارای سخت لایه باشد، باید از احداث باغ در چنین محلی اجتناب نمود. اگر با حفر پروفیل مشخص شد که خاک محل احداث باغ مطبق می ‍باشد (یک لایه شنی و یک لایه رسی یا برعکس)، در این صورت قبل از انجام هرکاری، با توجه به نقشه باغ و تعیین جهت و امتداد ردیف‍ها در محل کاشت، خاک را حداقل به عرض یک متر و به عمق یک تا دو متر با بیل مکانیکی و یا لودر کاملاً مخلوط و یکدست می‍نمایند. با ین کار اگر در عمق مذکور سخت لایه‍ای وجود دارد شکسته می شود.

پس از این می ‍توان سایر عملیات را طبق نقشه انجام داد . چنانچه سیستم آبیاری غرقابی مدنظر باشد بایستی شیب نهائی زمین به حدود 2-1 درصد برسد. اگر در محل کاشت با توجه به نتایج، عملیات اصلاحی لازم باشد، در آن صورت ممکن است در نوار محل کاشت ،گچ، یا گوگرد و کود حیوانی پوسیده را به خاک اضافه کرده و سپس کاشت نهال را انجام داد.

لازم به ذکر است جهت اصلاح خاک (درصورتیکه PH خاک بالاتر از 5/7 یا 8 باشد)، با اندازه گیری سدیم قابل تبادل و با در نظر گرفتن مقدار بهینه آن، مقدار گچ و یا گوگرد لازم در هر هکتار را محاسبه و به زمین داده شود. البته باید در نظر داشت که آثار این اصلاح خاک در طولانی مدت و حداقل 2 تا 4 سال بعد بروز کرده و مشاهده خواهد شد. درصورتی‍که کود حیوانی مورد استفاده کاملاً پوسیده شده و عاری از بذرهای علف‍های هرز باشد می ‍توان آن را در نوار محل کاشت نهال ریخته و گوگرد را نیز به آن اضافه نمود.

لازم است تاکید شود دادن گچ به تنهایی، می‍تواند خاک را اصلاح کند ولی دادن گو‍گرد بدون کود حیوانی هیچ فایده‍ای برآن مترتب نیست. پس از انجام عملیات فوق در صورتی که آبیاری به روش غرقابی انجام می‍ شود باید در زمان کاشت نکات زیر را در نظرگرفت :

حد مجاز شوری برای پسته 8 میلی موس برسانتی متر (دسی زیمنس برمتر) می‍ باشد، البته شوری بیش از آن موجب خشکیدن نهال و یا خسارت به آن می ‍شود. در اراضی بکر باید قبل از کشت و یا توام با کاشت پسته در سال‍های اولیه، بمنظور کاهش شوری خاک عملیاتی مثل زراعت جو و امثال آن انجام گیرد تا بدینوسیله با آبیاری‍های مرتب و با دور‍کم، شوری خاک کاهش یافته و به حد مجاز نزدیک شود و گرنه خشکیدن تعدادی نهال در هر آبیاری، اجتناب ناپذیر خواهد بود.کاشت نهال و یا بذر خصوصاً در مناطقی که منابع آب وخاک شور است، نباید در داغ آب و نوک پشته‍ ها انجام شود و بهتراست محل کاشت کمی پایین‍تر از محل داغ آب انتخاب شود. اگر قبلاً نهال در وسط پشته کشت شده باشد، توصیه می‍شود به مرور از حالت جوی و پشته درآمده و به کرتی تبدیل شوند و خاک اطراف طوقه‍ ها برداشته شود.

در صورتی‍که کاشت پسته در اراضی بسیار شور و یا شور قلیا و سدیمی، مد‍نظر می ‍باشد به جای جوی و پشته، نواری به عرض حداقل یک متر و با عمق مناسب (جهت آبگیری به حجم کافی) ایجاد شده و نهال درست در وسط این نوار کشت شود (شکل نوار مستطیل بوده و با عممق مربوطه، درحقیقت مکعب مستطیلی است که در کف و روی زمین آن نهال ها کاشته می ‍شوند.)

در برخی موارد استثنایی، دادن خاک رس به اراضی بسیار شنی و یا اضافه کردن به اراضی رسی، با اطمینان از شور نبودن شن و یا رس اضافه شده توصیه می ‍شود.

شخم زدن و دیسک کردن زمین پسته :

عملیات شخم به منظور زیر‍و‍ رو کردن خاک و از بین بردن علف‍های هرز و عملیات دیسک زدن به منظور خرد‍کردن کلوخ‍ها و جمع‍آوری علف‍های هرز انجام می شود. گاهی چنانچه بافت خاک نامناسب بوده و نیاز به اضافه کردن مواد اصلاحی باشد، این مواد قبل از شخم و دیسکت زدن به خاک اضافه شده و سپس این عملیات انجام می‍ گیرد.

ایجاد نوارهای بادشکن:

  با‍توجه به وضعیت اقلیمی و در صورت وجود بادهای شدید، طوفانی و حرکت شن‍های روان در منطقه بایستی در اطراف مزرعه نوار‍های بادشکنی از درختان مناسب (با ارتفاع بالا) و عمود برجهت باد ایجاد گردند تعداد نوارها به نوع گیاهان انتخاب شده بستگی دارد. ضمناً گیاهان انتخاب شده نباید میزبان مشترکی برای آفات و بیماری‍های پسته باشند.

درختان گز، سنجد، سرو، کاج و حتی درختان پسته نر بادشکن‍های مناسبی هستند.

کودهای دامی  و ورمی کمپوست:

   درایران خصوصاً در باغات پسته از کود ماکیان نوع مرغی بسیار مصرف می ‍شود و بهتراست از مصرف مداوم کود‍مرغی در باغات پسته خودداری نمود و حداقل  هر سه یا پنج سال از کود آلی دیگری استفاده شود. مقدار مصرف این کود به علت بالا بودن ازت آن بیش از 10تن در هکتار برای درختان جوان (15ساله) توصیه  نمی ‍شود در مورد درختان بارور و مسن می‍توان میزان استفاده از آن را تا حداکثر 20 تن در هکتار بالا برد. بطور کلی کود پرندگان و کودمرغی دارای درصدآهن بالا   می باشند به همین علت از مصرف مداوم و با مقدار زیاد آنها در باغاتی که درصد آهک از 30 درصد متجاوز است، باید جداً خودداری نمود. کودهای مرغی را بایستی .در شیار کودی عمیق، مصرف و مدفون کرد

   کودهای دامی گاوی و گوسفندی تفاوتی در کاربرد نداشته و گاهی نیز به صورت مخلوط بکار برده می ‍شوند که انجام آن توصیه می ‍شود، زیرا کودهای گاوی ازت و پتاسیم کمتری از کود‍های گوسفندی دارند. بهتر است برای اراضی دارای معمولی و نسبتاً غنی از نظر مواد غذائی مصرف شوند. میزان مصرف کودهای مخلوط یا گوی معادل 20 تن در هکتار برای درختان جوان زیر 15 سال و 40-20 تن برای درختان بارور و مسن توصیه می ‍شود.
کود ورمی کمپوست  پسته

اما بهترین کود برای درخت پسته نوعی کود ارگانیک به نام ورمی کمپوست است که به دلیل همخوانی ویژگی های این کود با شرایط رشدی پسته از بهینه ترین کودهای مصرفی میباشد از انجایی که کودهای گاوی سرشار از تخم علف هرز و انواع بیماری های باکتریای میباشند و شوری مناسب و پی هاش مناسبی ندارند کود ورمی کمپوست میتواند جایزگین این کودا شود از انجایی که یکی از مهم ترین فاکتورهای کود ای سی کود است که به درصد جذب توسط ریشه درخت کمک میکند و از انجایی که ورمی کمپوست بین تمام کودها از بهینه ترین شرایط Ec برخوردار است و از انجایی که این کودها حاصل مدفوع کرمهای خاکی است و کرم های خاکی داخل روده خود به مقدار فراوان ازتو باکتر دارد که به کودهای خروجی از سیستم گوارش خود ارزش افزوده میدهد و تظیم کننده پی هاش و ای سی هم هست و از انجایی که دستگاه گوارش کرم خاکی از سنگدان است بیشتر مدوفوع این کرم که کود گاوی است و از سیستم گوارش کرم گذشته است عاری از تخم علف هرز است.

برای اطلاعات بیشتر در مورد این کود معجزه اسا برای پسته میتوانید به سایت ورمی کمپوست انجمن متخصصان مراجعه کنید

   در صورت وجود مسائلی از جمله وضعیت ژنتیکی برخی پایه ها و یا پایه و پیوندک‍ها، تغییرات موضعی PH و ... کمبودهایی به صورت خفیف و یا لکه ای در طولانی مدت مشاهده شد، می‍ توان از کودهای شیمیائی خصوصاً به صورت محلول پاشی و تزریق و با دادن موضعی به خاک، خصوصاً به صورت محلول پاشی و تزریق و یا دادن موضعی به خاک، به عنوان مکمل کودهای حیوانی و دامی استفاده نمود. بهتر است مقادیر توصیه شده هرکدام از کودها و اجزای آنها را به نصف تقلیل داد.


کلمات کلیدی:ورمی کمپوست پسته,کاشت پسته,آماده سازی زمین پسته,کشت نهال پسته,خرید نهال پسته,فروش نهال پسته,باغ پسته,شخم زدن و دیسک کردن زمین پسته,کود ورمی پسته,خرید کود دامی پسته,خرید کود مرغی پسته,خرید کود گوسفندی ,کود مناسب پسته,کود ورمی پسته,پسته کود,کود مرغی خشک برای پسته,کود مرغی سالنی,بهترین کود برای پسته,کود پسته کرمان,کود یزد,خرید کود یزد,خرید کود سیرجان,خرید کود رفسنجان,کود مرغی یزد,کود مرغی کرمان,کود گاوی مشهد,کود گاوی یزد,کود گاوی خشک,تناژکود گاوی

free backlinks





بازدید امروز: 9 ، بازدید دیروز: 0 ، کل بازدیدها: 8727
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ